The Innovative Approach and Success Factors of Microcredentials and Individual Learning Accounts
Farkas, E (2024). The Innovative Approach and Success Factors of Microcredentials and Individual Learning Accounts. Lifelong Lifewide Learning V. 22. N. 45. 8-21.
Az Európai Készségfejlesztési Menetrend 12 kiemelt kezdeményezése közül az egyéni tanulási számla és a mikrotanúsítványok európai megközelítése hatékony stratégiák lehetnek a felnőttkori tanulásban való részvétel és a foglalkoztathatóság növelésére. A publikáció a mikrotanúsítvány és az egyéni tanulási számla azon lényegi és innovatív elemeit igyekszik megragadni, amelyek újdonságot jelentenek a jelenleg működő képzési és finanszírozási rendszerekhez képest. A mikrotanúsítvány és az egyéni tanulási számla bevezetése önmagában nem tudja növelni a tanulási részvételt és a foglalkoztathatóságot, valamint minőséget sem garantált és a haszna is nehezen megragadható. A mikrotanúsítvány és az egyéni tanulási számla jelentősége nem az, hogy egy új eszköz kerül bevezetésre az eddigi kvalifikációs és finanszírozási struktúrába. Az igazi hozzáadott érték a két eszköz mögött húzódó gondolkodásmód, képzésfejlesztési kultúra és módszertan, amely pozitív hatással lehet a motivációra, a részvételre és a minőségre. A cikk összefoglalja továbbá azokat az építőköveket és sikerkritériumokat, amelyek nélkülözhetetlenek a mikrotanúsítvány és az egyéni tanulási számla eredményes bevezetéséhez és implementációjához. A mikrotanúsítvány és az egyéni tanulási számla nem fogja megoldani a felnőttképzés valamennyi problémáját. Ugyanakkor, ha a bevezetésükhöz szükséges fejlesztések eredményeit beemeljük a felnőttkori tanulásról és oktatásról való szakmai gondolkodásba, akkor az hozzájárulhat a felnőttképzési gyakorlat nem elég hatékonyan működő elemeinek rendszerszintű javításához.